Domácí jogurt z probiotik

Recept na šikovnou alternativu mléčných kysaných výrobků.
 
Jedinou věcí ze sortimentu mléčných výrobků,která by mohla být nazývaná zdravotně prospěšnou, jsou kysané výrobky.
Když si totiž prostudujete blíže výživové tabulky a pročtete studie na téma vstřebávání vitamínů zjistíte, že to s tím vychvalovaným vápníkem v mléce není žádné terno, a že to je vlastně z velké míry jen marketingový tah mléčného průmyslu.
 
Naproti tomu kysané výrobky mají přidanou hodnotu ve formě prospěšných bakterií pro náš zažívací trakt (těch které vychvalují herečky, hladíc se u toho po bříšku v reklamě na Activií).
Takže pokud se rozhodnete mléčné výrobky z jídelníčku vyřadit, nebo to musíte udělat kvůli dietě (v mém případě oboje), je fajn se podívat na kloub rostlinným náhradám jogůrtů nebo jiným fermentovaným výrobkům.
U nás doma pomalu, ale jistě propadáme módě domácího fermentování.
Začalo to korejským kimči,které jsme si tak oblíbili, že už bez něj doma neumíme fungovat (určitě o něm bude článek). Dalším na řadě byl právě domácí rýžový jogurt.

Tady je recept:

Na cca čtyři menší zavařovací sklenice (nebo dvě velké) jogurtu budete potřebovat:
  • 200g rýže basmati
  • 1 kapsli s probiotiky – klasickéz lékarny (já používám GS Laktobacily forte)
  • kokosový olej nebo kakaové máslo
  • datlový sirup nebo jiné sladidlo
V hrnci uvaříte rýži podle návodu. Dávám vody víc, protože je lepší, když se rýže trochu rozvaří. Pokud máte tzv. blender, hodíte uvařenou rýži do něj. Jestli (jako já používáte) týčový mixér, rýži můžete nechat v kastrůlku.
Přilijte sklenku vody a rýži rozmixujete tak, aby vznikla kaše. Já mám jogurt raději tekutější (navíc on pak stejně hodně ztuhne), takže vody můžete dolít i víc.
Přidáte dvě lžíce kokosového oleje nebo rozpuštěného kakaového másla (nemusíte, záleží na vás, jestli tam chcete nějaký tuk) a dvě lžíce datlového sirupu (či jiného sladila).
Můžete také přisypat skořici (nebo skořicový cukr), kakao, vanilkový extrakt, nebo cokoliv jiného co máte rádi. Nepřidávala bych ovšem ovoce, aby zbytečně neprocházely fermentaci.
Nakonec otevřeme jednu kapsli probiotik, obsah vysypeme do kaše a obal do koše:)

Probiotika mixérem do kaše důkladně vmícháme.
Dále už stačí vyčistit sklenice vroucí vodou a směs do nich přelít (jde to blbě, směs je taková lepkavá a mazlavá). Sklenice nechte stát v pokojové teplotě (nejlépe někde kde je teplíčko, třeba u radiátoru) a víčka na ně pouze volně položte.

Mně obvykle začnou fermentovat tak za 36h (noc, den, noc :)), ale klidně je můžete nechat fermentovat i déle, záleží jak moc kysaný jogurt chcete mít. Zda už jogurt fermentuje poznáte podle chuti.

Minule jsem chtěla vyzkoušet, zda-li by se nezkrátila doba fermentace zvětšením množství probiotik.
Nezkratila.
Trvalo to stejně dlouho pouze byla intenzivnější a třetí den ráno jsem našla skleničky s vyrostlými rýžovými hříběčky (viz foto :))
 
Jogurt podáváme jako ten klasický, s ovocem, oříšky nebo vegan nutellou (tak to mám ráda já :)). Nečekejte, stejnou chuť jako u mléčných jogurtů. Pokud užale nějakou dobu na rostlinných alternativách jedete, určitě si pochutnáte.
Snad jsem vás tedy a ideu výroby domácího rostlinného jogurtu nalákala. Fermentací zdar!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *